۱۳۹۱ تیر ۳۱, شنبه

خاطره یازدهم / ***ساغر غیاثی فعال حقوق بشر از ایرلند خاطره اش را برای ما ارسال کرده است. تیر ۱۳۹۱



حجاب اجباری مجوزی شد برای اینکه هر کس به حریم شخصی ما وارد شود، گاهی با توهین و تحقیر و گاهی با خیرخواهی اجباری

حجاب اجباری با برخوردهای متفاوت اولیاء مدرسه در کلاس سوم دبستان به من تحمیل شد. با فریادهای گوش خراش ناظم و امورتربیتی به خودمان می آمدیم " موهات رو بزار تو " البته بودن کسانی که با سلیقه تر بودن و سخاوتمندانه تو را به مراوریدی تشبیه می کردند و مدعی بودند که حجاب صدف وار مسئول محافظ از توست.

اما همه این درشتی ها و نرمی ها در مدرسه ای بود که تمام کادر آموزشی و تربیتی آن زن بودند !!، و بجز کلاغهای که در اسمان مدرسه پرواز می کردند هیچ مذکری جرات پرسه زدن در آن حوالی را نداشت.

باعث دلگرمی بود وقتی شایعه چادر اجباری در مدرسه پیچید، مادرم گفت " ترک تحصیل می کنید ولی زیر بار این چادر اجباری نمی روید " خوشبختانه صداهای معترض، مجالی به این اجبار مضاعف نداد.

حجاب اجباری، بار غیرقابل تحملی می شد وقتی مردانی بودند که در اماکن کمی تا قسمتی شلوغ نمی فهمیدند که این چند متر پارچه اضافه قرار است برای تو مصونیت ایجاد کند. هیچگاه کمک نکرد تا از سایه های پشت سرمان در کوچه به نفس نفس نیفتیم. جای درنگ نیست، حتی زنان برقع پوش در افغانستان هم ازاین نوع مصونیت بی بهره اند.

حجاب اجباری مجوزی شد برای اینکه هر کس به حریم شخصی ما وارد شود، گاهی با توهین و تحقیر و گاهی با خیرخواهی اجباری، گاهی در لباس نیروی انتظامی گاهی با پیراهنی روی شلوار و متاسفانه تن ما و حق انتخاب پوشش اش قباله ای شد شش دانگ، دست این خواهر و آن برادر...

از این خاطرات تلخ بگذریم واز حق نگذریم، یه وقت هایی هم همین حجاب اجباری به دادمون رسید!! اون وقتها که سر صبح مقنعه مبارک رو بر سر موهای نشسته و در هم می کشیدیم، اون وقتها که عین خیالمان هم نبود که خشتک شلوارمان چند روز است که پاره است یا زیپ شلوارمان در رفته... بله مزایایی هم داشت که ما به تمامی در اینجا از آن بی بهره ایم.

با احترام به انتخاب تمامی زنانی که به انتخاب خود حجاب بر سر می کنند و یا از سر بر می دارند و مردانی که به این حق ابتدایی واقف اند و از آن حمایت می کنند.

پ.ن صفحه:
ساغر میگوید؛ متاسفانه یا خوشبختانه من عکس با حجاب ندارم. تو البوم های قدیمی است که اکنون در دسترس نیست.


--------------
منبع: صفحه برابری زن=مرد / ایمیل ما:
page.barabari@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر